Rozhovor Šárky Mikmekové v časopisu Ekonom 12/2022

Češka vylepšuje ocel. V týmu se snaží vytvořit japonského týmového ducha

Šárka Mikmeková, vedoucí vědecké skupiny Mikroskopie pro materiálové vědy, ÚPT AV ČR, vynalezla metodu, jak vylepšit výrobu oceli pro automobily, letecký průmysl či stavbu mrakodrapů. O jejím úspěchu ve vědě nebo zkušenosti z pracovní stáže v Japonsku a nejen to, se dočtete v článku redaktorky Evy Hníkové časopisu Ekonom 12/2022 (str. 40) .

Text článku:

Když se ve firmě JFE Steel manažer rozhodl strávit v kanceláři dva dny v kuse, museli ho následovat i podřízení. „Je neslušné odejít spát domů, pokud šéf zůstává,“ popisuje svou zkušenost Šárka Mikmeková. V japonské ocelárně vedla výzkumnou skupinu a občas tam trávila celé dny i noci. „Naučila jsem se, jak si chvilku nenápadně zdřímnout u počítače. Do práce jsem si raději brala dostatek svačin,“ líčí osmatřicetiletá fyzička a materiálová inženýrka.
Odhaduje, že i vysoké pracovní nasazení a důraz na týmový přístup jí pomohly k úspěchu. S japonským kolegou vyvinula novou mikroskopickou zobrazovací metodu, která umožňuje zefektivnit výrobu vysokopevnostní oceli pro automobilky, letecký průmysl nebo stavbu mrakodrapů. Po návratu do Brna do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd ČR Mikmeková metodu dál vylepšovala. Nyní získala od Akademie věd ČR grant 25 milionů korun. Peníze využije na automatizování a robotizování procesu, sestaví si vlastní tým.
Požadavky automobilek na ocel pro výrobu karoserií jsou komplikované. Musí být ohebná, aby se dala dobře tvarovat, a zároveň pevná, aby při nehodě ochránila pasažéry. Navíc v poslední době roste i tlak na snižování hmotnosti kvůli úsporám paliva. Ocelárny se jim snaží vyhovět buď přidáním příměsí, nebo teplotou zahřívání a ochlazování materiálu.

Šárka Mikmeková

Propojení kultur. V japonské firmě nosila Šárka Mikmeková uniformu. Doma kolegy požádala, aby si do práce nebrali kraťasy.autor: Anna Vavríková / Mafra / Profimedia


Článek: Ekonom 12/2022 (str. 40)